Interjú Vincze Zoltán tanár úrral

Schnell Ildikó 2017. március 14. 14:12
Schnell Ildikó

Vincze Zoltán tanár úr oszlopos tagja a Bolyai tantestületének, osztályfőnökként és matematika-fizika szakos szaktanárként is komoly sikereket könyvelhet el magának. Magasra teszi a mércét, nemcsak diákjaival, hanem saját magával szemben is. A tanári munka eredményességéről, a tanulói sikerek hátteréről kérdezzük.

Nagyon sok diákod versenyez eredményesen az osztályodból. Hogyan motiválod őket versenyzésre?

Szerencsére a 12. C osztály, tehetséges és szorgalmas tanulókból áll, különösen igaz ez az emelt szintű matematika csoport tagjaira. Mivel a tehetségekre jellemző a tehetségterület, érdeklődési kör iránti erős elkötelezettség, céltudatosság, motiváltság, sikerorientáltság, így inkább csak fenntartani kellett a tanulókban már meglévő motivációt, érdeklődést, az önmagukkal szembeni maximalizmust. Ezért 9.-től magától értetődő, volt a matematika csoportban, hogy szinte a teljes csoport jár a szakkörre, és teljes létszámban indul a fontos matematikai tanulmányi versenyeken, amelyeken számos kiemelkedő eredménnyel öregbítették iskolánk hírét.

Mi a titka a szép helyezéseknek? Te hogyan segíted a diákjaidat felkészítő tanárként?

A siker titka a nagyon jó képességű, tehetséges tanulókból álló matematika csoport, és a tanítási órán és szakkörökön végzett sok munka. Ez a tehetséges tanulókból álló közeg minden tanulót egyre jobb teljesítményre inspirál. Az osztályban és a csoportban mindig a pozitív példa, a kiemelkedő tanulmányi és versenyeredmény volt az igazodási pont, és egymás között is elismerik a kiemelkedő teljesítményeket. Az egészséges versenyszellem mellet mindig is jellemző volt rájuk a kooperáció, hogy egymást segítették a tanulásban az egyre jobb eredmény elérésében. Ezért érnek el szép sikereket a különböző matematikai csapatversenyeken is. A csoportba járnak országos szinten is kiemelkedő matematikai tehetségek, így a Pázmány versenyen országos 2. és 3. helyezést elért Czirkos Angéla és Jakab Máté. Angéla részt vesz iskolán kívüli tehetséggondozásban is, így jár az Erdős Pál Matematikai Tehetséggondozó Iskolába, és a MATEGYE városi szakkörére is.

Ebben a tanévben legnagyobb sajnálatomra az osztályomban nem tudtuk órarendbe illeszteni a matematika szakkört, mert nekem is minden nap van 7. és 8. időnként 9. órám, és az osztályomnak is a fakultációk miatt. Így a tanítási órakeretbe igyekszem beilleszteni a versenyfeladatok megoldását.

Mennyire tartod fontosnak a szaktanári munkád során a versenyfelkészítést, a tehetséggondozást?

A tanár munkájának legfontosabb része a tehetséggondozás, és ezt a lehető legtágabb értelemben értem, tehát minden tanulót hozzá kell segíteni, hogy kihozza magából a képességeinek, tehetségének megfelelő maximumot, beleértve a tanulmányi versenyeket, de ide tartozik az is, hogy lehetőleg minden tanuló sikeresen felvételizzen a képességeinek megfelelő felsőoktatási intézménybe, és ott helyt is álljon.

Van olyan eredményed, amit szívesen kiemelnél külön is?

A legkiemelkedőbb Czirkos Angéla Arany Dániel Matematikaversenyen elért országos első helyezése, a Czirkos Angéla, Jakab Máté, Fabó Norbert, Kléh Györk alkotta csapat Bolyai Matematika Csapatversenyen elér országos 2. helyezése, korábbi tanítványaim közül Juhász Balázs Gordiusz Matematikaversenyen elért 2. és 5. helyezése, valamint Batha Dávid Fizika OKTV-n elért országos 6. helyezése, valamint Pósfay Péter Mikola Fizikaversenyen elér országos 5. helyezése. Ezek az eredmények elsősorban a tehetséges tanuló eredményei. Örülök, hogy sikereik egyik segítője lehettem.

Mi jelenti számodra a sikert a tanári pályádon?

A tanulók versenyeken elért eredményei mindenképpen pozitív visszajelzést, megerősítést jelentenek. Sikert jelent az is, ha jó nevű felsőoktatási intézményekbe nyernek felvételt a tanítványaim, és ott sikeresek, és olyan visszajelzés érkezik tőlük, hogy, örülnek, hogy jó alapokat kaptak a Bolyaiban egyetemi tanulmányaikhoz.