Az influencer-jelenségről általában

Szabó Gábor 2020. március 9. 14:06
Fazekas Flóra

"Az amerikai fiatalok 86%-a influencer szeretne lenni"- hangoztatja édesanyám gyakran a médiában hallható és olvasható statisztikai adatot. Az efféle mondatok kapcsán merül fel az emberben az a kérdés, hogy a rendes, tisztességes munkákat, mikor váltotta fel az olyan szintű magamutogatás, amiből ma már fiatalok százai élnek meg. De kik is azok az influenszerek? Hogyan tudnak szinte a semmiből, tehetős emberekké válni?
Az egész jelenség még a 2010-es évek elején megjelenő bloggolással kezdődött, ahol az emberek hosszabb-rövidebb írásokkal számoltak be legújabb kedvenc termékeikről, esetleg egy-egy témával kapcsolatban fejtették ki véleményüket. Ám a csekély számú olvasótábor miatt a bloggereknek új platformokat kellett keresniük a nagyobb célközönség elérése érdekében, és hát mi lehetett erre a legalkalmasabb oldal, ha nem az Instagram vagy a YouTube, ahol a tartalom nemcsak a hazai nézőket vonzza be, hanem a külföldieket is?
Míg a séma ugyanaz maradt, vagyis a véleménykifejtés, történt egy drasztikus változás: a véleményezők a szponzorált terméket tartalmazó videó-és képfeltöltések által jelentős bevételre tettek szert. Így vált olyan népszerű „foglalkozássá” a videobloggolás. A cégeknek is jól jött az influenszerek megjelenése, mivel így az egyes iparágak (pl. a textilipar vagy kozmetikaipar) termékei hamarabb tudtak eljutni az adott célcsoportokhoz, hiszen csupán elég egy sok követős Instagram-felhasználónak elküldeni a terméket, aki egy tökéletesen beállított fotóval tudja hirdetni azt az oldalán.
Az influenszer lét másik fő tényezője a magas követési szám, amely elengedhetetlen a szponzorok bevonzásához, ám sokszor nem tudni, hogy a „rajongók” mögött igazi hús-vér emberek vagy csak kitalált „kamuprofilok” állnak. A követők megszerzése régen még elég hosszú procedúrának számított, ám ma már elég egy trendi ruhában, pár másodperc erejéig táncikálni ahhoz, hogy nőjön a befolyásolható emberek száma, és egyúttal az önjelölt netes sztároké is.
Összességében bármennyire is bosszantó minden második posztban a hibátlan, szponzorált tartalmakat látni, a szomorú hír az, hogy egyre inkább az efféle hivatások felé húz a társadalmunk, és valószínűleg az a 86%-os arány sem fog megállni, hiszen ki ne szeretne pusztán kép-és videofeltöltésből pénzhez jutni?

Fazekas Flóra, 10.d