Az influencer-jelenségről általában

Szabó Gábor 2020. március 9. 18:45
Balla Anita

Nem kérdés, hogy napjaink egyik legnépszerűbb és legfelkapottabb karriertípusa, illetve pénzkereseti forrása az influencerség.
Valójában mit is jelent ez pontosan?
Az influencer mint kifejezés szó szerint befolyásoló alakot, véleményvezért jelent. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy ha valakinek bármilyen közösségi médiás platformon több mint 5000 követője van, az influencernek tekintheti magát, és márkákkal köthet együttműködéseket. Épp ezért vált a fiatalok körében nagyon népszerűvé ez a pénzkeresési forma, hiszen ki ne örülne az ingyen megkapott cuccoknak, a népszerűségnek és a like-oknak?
A cégek és a márkák folyamatosan újabb és újabb, nagy befolyással rendelkező, kisebb vagy nagyobb népszerűségnek örvendő fiatalokat keresnek annak érdekében, hogy minél nagyobb reklámot tudjanak csinálni egy-egy produktumnak. Az együttműködés lényege, hogy a márkák fizetnek azért, hogy a termékükről kizárólag pozitív véleményt osszanak meg, népszerűsítve azokat. Az átlagos felhasználók az influencerek befolyása alá kerülnek, vagyis elhiszik, amit látnak, hallanak, és ez alapján vásárolnak meg legtöbbször olyan cikkeket, melyekre valójában nincs is szükségük. Ez a folyamat a legjobban az Instagramon és a Youtube-on figyelhető meg, ahol rengetegen találkozhatnak egy-egy ilyen együttműködéssel. A “Mi van a postaládámban?” típusú videók vagy a “Mit kaptam karácsonyra?” című bejegyzések lényegében arról szólnak, hogy bemutatásra kerülnek az ingyen megkapott termékek, ezzel arra ösztönözve a nézőt, hogy ő is megvásárolja ezeket.
Az influenszerség alapja a hitelesség és az önazonosság. Ez azt jelenti, hogy meg kell találni a harmóniát, tehát nem mindegy, hogy mit és hogyan reklámozunk. A hangsúly a “tálaláson” van, vagyis azok vannak előnyben, akik szinte bármit jól “el tudnak adni”. Azonban az egész rendszer könnyen összeomolhat, ha többségbe kerülnek a hamis, nem hiteles influenszerek, akiket csak a pénz motivál. Ebben a rendszerben a követőtáborok az úgynevezett “áldozatok”, akik mit sem sejtve elhisznek mindent, amit a neten látnak, és erre alapozva költekeznek.
Véleményem szerint ez egy jól működő marketingfogás tud lenni abban az esetben, ha a cégek és az influenszerek is megtalálják az arany középutat.

Balla Anita, 10.d